Sławomir Śląski, Typo-miasto

Sławomir Śląski, Typo-miasto

Sławomir Śląski (1981); grafik-projektant, plakacista, nauczyciel akademicki, pochodzi z Jaworzna. W 2018 obronił pracę doktorską i otrzymał tytuł doktora sztuki na Akademii Sztuk Pięknych w Katowicach. Odbył praktykę dydaktyczną u dr. Tadeusza Piechury w Pracowni Typografii i Obrazu (2006) oraz w Międzykierunkowej Pracowni Projektowania Plakatu i Pracowni Projektowania Alternatywnego u prof. Michała Klisia (2013-2014) na ASP w Katowicach oraz w Pracowni Projektowania Komunikacji Wizualnej u dr hab. Ewy Stopy-Pielesz (2015). Obecnie pracuje jako grafik-projektant w Muzeum Miasta Jaworzna oraz jako nauczyciel akademicki na Uniwersytecie Ekonomicznym w Katowicach na kierunku Dziennikarstwo i Komunikacja Społeczna na Wydziale Informatyki i Komunikacji. Współpracuje z Galerią Sektor I, Galerią Obecną i z Centrum Kultury Teatr Sztuk w Jaworznie oraz z prof. Adamem Pociechą przy cyklu wystaw „Wernisaż jednej pracy”. Członek Stowarzyszenia Twórców Grafiki Użytkowej.

Wystawy indywidualne:

  • Typo-miasto. Wystawa plakatu typograficznego. Galeria Obecna, CK Teatr Sztuk w Jaworznie, 2018.
  • Typo-miasto. Wystawa plakatu towarzysząca publicznej obronie pracy doktorskiej. ASP w Katowicach, Pracownia Plakatu (204), 2018.
  • Sławomir Śląski — plakaty. ASP w Katowicach, 2017.
  • Ja! Plakat / Szkic. Sławomir Śląski / Adam Michen. Galeria Inny Śląsk, Tarnowskie Góry, 2017.
  • 2D+3D. S. Śląski Plakate, D. Dudzik Keramik — Kunst aus Polen. D-Art Gallery, Oberwart (Austria), 2017.
  • Brzmienie. Plakat muzyczny. Zamek w Toszku, 2017.
  • 40/400. Wystawa plakatu. Galeria Muflon, Ustroń, 2017.
  • Straż P. — plakaty. Galeria Straż Pożarna. Sztygarka, Chorzów, 2016.
  • Sławomir Śląski. Plakat nieściszalny. MDK 1, Galeria Sztuki Współczesnej — Artyści Młodym, Tychy, 2016.
  • to_ta_litera. Wystawa plakatu. Galeria Sektor I, Jaworzno, 2016.
  • Śląski — kopalnia plakatu. Sztolnia Królowa Luiza, Industriada. Zabrze, 2015.
  • Plakat i grafika użytkowa jaworznickiego muzeum autorstwa Sławomira Śląskiego. Muzeum Miasta Jaworzna, 2012.

Wystawy zbiorowe (wybór):

  • Ecuador Poster Bienal. International Poster Exhibition, Quito, 2018.
  • TYPE + TEXT | Cracovia, wystawa towarzysząca Międzynarodowemu Biennale Plakatu w Warszawie. Dydo Galeria Plakatu, Kraków, 2018.
  • 3. PlakatFest, Międzynarodowy Festiwal Plakatu. ChCK, Chorzów, 2018.
  • PlakatFest starter, Dydo Galeria Plakatu, Kraków, 2018.
  • 25. Biennale Plakatu Polskiego. BWA Katowice, 2017. 
  • TYPE + TEXT — 100 lat awangardy w Polsce, Pałac Poznańskiego, Łódź, 2017.
  • Poster Quadrennial Bardejov (PQB), Słowacja, 2017.
  • Wystawa plakatu. Prace studentów i pedagogów Pracowni Projektowania Plakatu oraz Projektowania Alternatywnego ASP w Katowicach. Katowice Miasto Ogrodów — kurator, 2017.
  • 2. Plakat Fest, Chorzowskie Centrum Kultury, 2017.
  • Rozjazzowanie, Centrum Kultury Dworek Białoprądnicki w Krakowie, 2017.
  • International Exhibition of Typography Poster, Poland & China. Guilin Hua Qiao Art Gallery, Chiny, 2016.
  • Jazz w Kregach Sztuki. Oddział Grafiki, Muzeum Historii Katowic, 2016.
  • Ecuador Poster Bienal. International Poster Exhibition, Quito, 2016.
  • Ekoplakat: Stres i depresja. Centrum Kultury Karolinka, Radzionków, 2016.
  • Jazz w ruinach, Ruiny Teatru Victoria, Gliwice, 2015.
  • 10 lat Międzywydziałowej Pracowni Projektowania, ATH Bielsko-Biała, 2015.
  • Biennale plakatu w Boliwii. La Bienal del Cartel Bolivia BICeBé®, La Paz, 2015.
  • 24. Biennale Plakatu Polskiego. BWA Katowice, 2015.
  • Sztuka dla Serca, Śląskie Centrum Chorób Serca, Zabrze, 2014.
  • 3. Targi Wiedzy Graficznej Future in Design, Fort Sokolnickiego, Warszawa, 2013.
  • Ty+Ja, prowadzący pracownię Grafiki Edytorskiej, PATIO, Łódź, 2008.
  • Wystawa kompozycji pt. Ein Jahr – 34 Positionen – 34 Räume – 2007–2008, Museum Modern Art, Hünfeld (Niemcy).
  • XIII Salon Plakatu Polskiego w Wilanowie, Warszawa, 2007.
  • Wystawa finałowa 7. Festiwalu Dialogu Czterech Kultur, Łódź, 2007.
  • 12. Międzynarodowemu Triennale Tkaniny w Łodzi, Skierniewice, 2007.
  • VI Ogólnopolski Przegląd Grafiki Użytkowej Studentów Wyższych Uczelni Agrafa 2003. Katowice, Galeria ArtNova2.

Śląski, plakat typograficzny

Wystawa Typo-miasto w Galerii Obecnej to prezentacja dzieł Sławomira Śląskiego — jaworznickiego grafika-projektanta, plakacisty oraz nauczyciela akademickiego. W jej skład weszło 18 prac dedykowanych poszczególnym dzielnicom Jaworzna. Jest to pokaz o szczególnym znaczeniu, ponieważ plakaty po raz pierwszy będą pokazywane publicznie w mieście, dla którego zostały zaprojektowane. Utwory jako wizualne odzwierciedlenia poszczególnych części założenia urbanistycznego zostały przepuszczone przez pryzmat umysłu i oka artysty. Do ich stworzenia Sławomir Śląski wykorzystał przede wszystkim obszerne studium nad tożsamością miejsca, wynikającą w znacznej mierze, z jego wizualnej i historycznej charakterystyki. Powstałe obrazy nie są też zdeterminowane wyłącznie zastanymi formami architektonicznymi, ukształtowaniem terenu czy występującą charakterystyczną florą i fauną. Są bardzo silnie nasiąknięte historią, ludźmi, wydarzeniami i zjawiskami, które się tam odbywają jednorazowo lub występują cyklicznie. Plakaty powstały jako praca doktorska obroniona na Akademii Sztuk Pięknej w Katowicach.

Cykl Typo-miasto w pełni ukazuje niepowtarzalny i niepodrabialny sposób wykorzystania typografii w pracach Sławomira Śląskiego. Analizując dotychczasową twórczość, w której sporadycznie pojawia się odautorsko zmodyfikowana figuracja, zauważamy z jaką łatwością przekształcane i zakomponowane są litery. Ich wartość informacyjna jest uzupełniona przez ich wartość artystyczną. Poszczególne części abecadła autor, z jedynie sobie znaną łatwością, prowadzi na formacie B1. Układa je niczym muzyk nuty na pięciolinii, a odbiorcy — jego chór —wspólnie odśpiewują wynik tej twórczej ekspresji. Niczym w literniczych kalamburach „ukrywa” wynik swoich przemyśleń i obserwacji. Projekty są subiektywnym portretem miasta — jego dzielnic — zbudowanym na podstawie osobistych doświadczeń autora, jego emocji jako mieszkańca i artysty oraz wiedzy historycznej i kartograficznej, którą rozwijał podczas pracy w jaworznickim muzeum. Ogrom zgromadzonych informacji dotyczących rodzinnego miasta pozwoliły na niezwykłą swobodę twórczą, lekkość skojarzeń i trafność interpretacji znaków. Przez odpowiedni dobór graficznych środków wyrazu nakreślił tożsamość dzielnic, wyeksponował ich oryginalność i wyjątkowość w urbanistycznym kontekście Jaworzna.

Dodatkowym dziewiętnastym plakatem spinającym wystawę jest utwór upamiętniający dwusetną rocznicę wprowadzenia powszechnego obowiązku szkolnego na terenie Jaworzna w 1818 roku. w ramach Wolnego, Niepodległego i Ściśle Neutralnego Miasta Krakowa z Okręgiem, Jest to niezwykle ważny plakat dla autora, gdyż jak sam pisze:

Ciągłość polskiej edukacji na tym obszarze z wykładowym językiem polskim trwa nieprzerwanie od niemalże dwustu lat. Bogaty opis edukacji w Jaworznie tłumaczy czemu litera jest wspólną płaszczyzną i dużą inspiracją w projektach plakatów.

Ponieważ prezentowane na wystawie plakaty to praca doktorska mamy możliwość dodatkowo poznać fragmenty recenzji jakie otrzymały. Prof. Władysław Pluta pisze:

Wszystkie dzielnicowe plakaty jako główny motyw mają kompozycję literniczą zbudowaną z wyrazu lub wyrazów stanowiących nazwę dzielnicy. Układ liter wyraża graficznie desygnat określony przez autora. […] Każdy z osiemnastu zaprojektowanych plakatów to typowy kaligram czyli tekst jako obraz przedstawiający lub jak woli autor — kalambur czyli żartobliwy, dowcipny wieloznaczny przekaz. […] Praca jest udaną próbą zaprojektowania serii typograficznych plakatów na temat określony w tytule.

Z kolei poniżej fragment recenzji prof. Sławomira Iwańskiego:

Jak już zaznaczyłem wcześniej, plakaty – desygnaty Sławomira Śląskiego posiadają typograficzny rodowód. Pomysłowo opracowane i dobrze współdziałające układy liternicze tworzą oryginalne kompozycje plastyczne — pusta biała przestrzeń plakatu zostaje zdynamizowana czarnymi znakami literniczymi. Szczególnie mocno to widać w plakatach: „Bory”, „Jęzor”, „Koźmin”, są to bardzo dynamiczne, silnie działające kompozycje, wywołujące u widza iluzje wzrokowe. Ogólnie rzecz ujmując, plakaty osiągają jednocześnie oryginalną wizualizację tematu, pełnię informacyjną, estetykę typograficzną — a wszystko w celu umożliwienia odbiorcy właściwego odczytanie plastycznej interpretacji projektowanego zadania. Plakaty – desygnaty posiadają mocne działanie graficzne.

Wystawa Sławomira Śląskiego w Galerii Obecnej ma ważne znaczenie, dla autora jak i odbiorców–mieszkańców. Pokazanie plakatów, które zbudowały pracę doktorską to początek rozmów na temat miasta, jego przeszłości i przyszłości. Odbiorcy w otoczeniu niezwykłych dzieł będą mogli poznać sposób w jaki artysta widzi ich dzielnicę i być może, dzięki temu samemu odkryć ją na nowo.

Paulina Śląska (Stępka)
krytyk sztuki

do góry